Realitas Konsep Pendidikan Humanisme dalam Konteks Pendidikan Islam

Saifullah Idris, 2006047203 and Tabrani ZA, . Realitas Konsep Pendidikan Humanisme dalam Konteks Pendidikan Islam. JURNAL EDUKASI : Jurnal Bimbingan Konseling. pp. 96-113. ISSN p-2460-4917; e-2460-5794

[thumbnail of JURNAL REALITAS KONSEP PENDIDIKAN HUMANISME DALAM KONTEKS PENDIDIKAN ISLAM.pdf]
Preview
Text
JURNAL REALITAS KONSEP PENDIDIKAN HUMANISME DALAM KONTEKS PENDIDIKAN ISLAM.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.

Download (481kB) | Preview

Abstract

1. This paper aims to map the reality of the concept of humanism education in the context of Islamic education. Education is one of the most essential keys in human life. In general, education aims to help humans to get the existence of humanity as a whole. Education also aims to make people better in life. Currently education has not been able to achieve the goals and objectives of education itself are humanizing human beings by optimizing all the potential that exists in human beings. On the contrary the education that occurs today only creates a human being a robot or machine that can be controlled. Education as a process of human humanization (humanization) comes from the idea of humanism. This is in line with the basic meaning of humanism as human education. The system of education in Islam built on the basis of humanistic values since its inception appears in accord with its essence as a humanity religion. Islam makes human dimension as the orientation of education. The insight of humanism in education carries the principle of empowering each human being as a free individual to develop its potential. That means education is held to manage and develop the human self in order to become a whole human according to human nature.

2. Makalah ini bertujuan untuk memetakan realitas konsep pendidikan humanisme dalam konteks pendidikan Islam. Pendidikan adalah salah satu kunci terpenting dalam kehidupan manusia. Secara umum, pendidikan bertujuan untuk membantu manusia mendapatkan eksistensi kemanusiaan secara keseluruhan. Pendidikan juga bertujuan untuk membuat orang lebih baik dalam hidup. Saat ini pendidikan belum mampu mencapai tujuan dan sasaran pendidikan itu sendiri yang memanusiakan manusia dengan mengoptimalkan semua potensi yang ada pada manusia. Sebaliknya, pendidikan yang terjadi saat ini hanya menciptakan manusia sebagai robot atau mesin yang bisa dikendalikan. Pendidikan sebagai proses humanisasi manusia (humanisasi) berasal dari ide humanisme. Hal ini sejalan dengan makna dasar humanisme sebagai pendidikan manusia. Sistem pendidikan di Islam dibangun atas dasar nilai humanistik sejak awal muncul sesuai dengan esensinya sebagai agama umat manusia. Islam menjadikan dimensi manusia sebagai orientasi pendidikan. Wawasan humanisme dalam pendidikan mengusung prinsip memberdayakan setiap manusia sebagai individu yang bebas untuk mengembangkan potensinya. Itu berarti pendidikan

Halaman : 96 s.d 113
97

Item Type: Article
Uncontrolled Keywords: Humanisme, Pendidikan Islam, Islam, Paradigma, Agama
Subjects: 300 Sociology and Anthropology (Sosiologi dan Antropologi) > 370 Education (Pendidikan)
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan > S1 Pendidikan Konseling
Depositing User: Saifullah Idris
Date Deposited: 22 Oct 2017 09:49
Last Modified: 12 Jun 2019 03:40
URI: https://repository.ar-raniry.ac.id/id/eprint/1303

Actions (login required)

View Item
View Item