Tathbiiq At-Thariiqah Al-Istinbaathiyyah li Tarqiyati Qudrati Ath-Thalabati ‘ala Tarkiibi Al-Jumali li Al-Fashli Ats-Tsaasni bi Ma’had Baitus Shabri bi Aceh Besar. (Dirasah Tajribiyyah bi Ma’had Baitus Shabri)

Riski Irnanda Saputra, 2213224090 (2017) Tathbiiq At-Thariiqah Al-Istinbaathiyyah li Tarqiyati Qudrati Ath-Thalabati ‘ala Tarkiibi Al-Jumali li Al-Fashli Ats-Tsaasni bi Ma’had Baitus Shabri bi Aceh Besar. (Dirasah Tajribiyyah bi Ma’had Baitus Shabri). Skripsi thesis, UIN Ar-Raniry Banda Aceh.

[thumbnail of Membahas tentang Penerapan At-Thariiqah Al-Istinbaathiyyah]
Preview
Text (Membahas tentang Penerapan At-Thariiqah Al-Istinbaathiyyah)
Riski Irnanda Saputra.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (5MB) | Preview
[thumbnail of Membahas tentang Penerapan At-Thariiqah Al-Istinbaathiyyah]
Preview
Text (Membahas tentang Penerapan At-Thariiqah Al-Istinbaathiyyah)
Form B dan Form D.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (182kB) | Preview

Abstract

In fact, based on researcher’s observation, most of Dayah Baitus Sabri Aceh Besar students cannot create and innovate in enriching the examples of sentence in nahwu yet. This case is proven by the less of sentences which they create, for instance, in Jumlah fi’liyah which only focus on qama zaidun, yaqumu zaidun, qamat hindun, and taqumu hindun. Based on this fact, the researcher intended to do a research entitled “The Application of Thariqah istinbathiyah to Improve Students’ Ability in Creating Sentences, Experimental Research in Dayah Baitus Sabri Aceh Besar”. The aim of this research are to know the effectiveness of teacher’s activity in applying thariqah istinbathiyah in nahwu, also to know the effectiveness of students’ activites in learning nahwu through thariqah istinbathiyah, and to examine the effectiveness of thariqah istinbathiyah application in improving students’ ability to create the example of sentences. Experimental research (pre-Experimental Design) was used in this research. The researcher used observation and test as the research instrument. The population of this research is all of Dayah Baitus Sabri students and the sample are 20 students of 2nd grade. The result of this research proven both teacher and students’ activites were proven active and so kind in applying thariqah istinbathiyah in learning nahwu, which score of observation is 87,5% (for teacher) and 88,5% (for students). The application of thariqah istinbathiyah in creating sentences is also effective, it was proven by T-Test result which is bigger than T-Table, which means that the zero Hypothesis (Ho) was rejected and Alternative Hypothesis (Ha) was accepted. Conclude that thariqah istinbathiyah can be used in teaching nahwu for the second level of Dayah Baitus Shabri’s student.

Pada kenyataannya sebagian besar santri Dayah Baitus Sabri Aceh Besar belum mampu berkreasi dan berinovasi dalam memperkaya contoh kalimat di dalam nahwu, sesuai dengan observasi peneliti di lapangan. Hal ini terbukti dari terbatasnya contoh kalimat yang mereka susun terlebih pada jumlah fi’liyah yang hanya berkutat pada qama zaidun, yaqumu zaidun, qamat hindun, serta taqumu hindun. Berangkat dari kasus ini, peneliti bernisiatif untuk meneliti tentang “Penerapan Thariqah istinbathiyah untuk Meningkatkan Kemampuan Santri dalam Menyusun Kalimat, Penelitian Eksperimen Santri Dayah Baitus Sabri Aceh Besar”. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui efektifitas kegiatan guru dalam penerapan thariqah istinbathiyah pada pembelajaran nahwu, juga untuk meneliti efektifitas kegiatan siswa dalam belajar nahwu melalui thariqah istinbathiyah, serta menguji tingkat efektifitas dari penerapan thariqah istinbathiyah dalam meningkatkan kemampuan santri menyusun contoh. Metode pada penelitian ini adalah metode Eksperimen (pre-Experimental Design). Sedangkan intsrumen penelitian adalah observasi dan tes. Adapun populasi, yaitu seluruh santri Dayah Baitus Sabri dan sampel penelitian, santri kelas II yang berjumlah 20 santri. Hasil penelitian adalah kegiatan guru dan siswa terbukti aktif dan sangat baik pada penerapan thariqah istinbathiyah dalam pembelajaran nahwu, sebagaimana nilai observasi masing-masing 87,5% (guru) 88,5% (siswa), sedangkan penerapan thariqah istinbathiyah dalam menyusun kalimat juga efektif, dibuktikan dengan hasil T-test lebih besar dari pada T-tabel, yang menunjukkan bahwa Hipotesa nol (Ho) ditolak dan Hipotesa Alternatif (Ha) diterima. Jadi, thariqah istinbathiyah dapat digunakan dalam pembelajaran nahwu untuk santri kelas dua Dayah Baitus Sabri Aceh Besar.

Item Type: Thesis (Skripsi)
Additional Information: Pembimbing : 1. Drs. Marzun R, M.Ag 2. Dra. Maimunah, M.Ag
Uncontrolled Keywords: At-Thariiqah Al-Istinbaathiyyah,Tarkiibi Al-Jumali, Nahwu
Subjects: 200 Religion (Agama) > 297 Islam > 2X7 Filsafat dan Perkembangan > 2X7.3 Pendidikan > 2X7.31 Metoda dan Sistem Pendidikan
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan > S1 Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Rizki Irnanda Saputra
Date Deposited: 05 Feb 2019 11:43
Last Modified: 05 Feb 2019 11:43
URI: https://repository.ar-raniry.ac.id/id/eprint/6121

Actions (login required)

View Item
View Item