Perkembangan Sistem Pendidikan Pondok Selepas Intervensi Pihak Pemerintah di Acheh

Mujiburrahman, 2008097102 (2016) Perkembangan Sistem Pendidikan Pondok Selepas Intervensi Pihak Pemerintah di Acheh. In: International Social Development Conference 2016, 17-18 August 2018, Langkawi Island, Malaysia.

[thumbnail of Perkembangan Sistem Pendidikan Pondok]
Preview
Text (Perkembangan Sistem Pendidikan Pondok)
9. ISDC2016_Proceedings_2016.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.

Download (10MB) | Preview

Abstract

Pelaksanaan syariat Islam di Acheh dijadikan sebagai asas bagi pembangunan seluruh aspek, termasuk pembangunan pendidikan pondok. Dalam bingkai pelaksanaan syariat Islam, Pemerintah Aceh telah melakukan berbagai intervensi dalam rangka memperbaiki dan menambahbaikan sistem pendidikan pondok. Fokus kajian ini meliputi: Bagaimankah penglibatan pihak pemerintah dalam pembangunan dan pengembangan pendidikan pondok di Aceh, dan Sejaumanakah kesan pada institusi pondok selepas penglibatan pihak pemerintah. Pondok sebagai sub kultur merupakan sebahagian daripada sistem sosial masyarakat Acheh. Oleh kerana itu, perkembangan dan perubahan yang berlaku di pondok juga dapat dianalisis dengan mengguna pakai teori-teori perubahan sosial (social change) seperti teori fenomenologi, teori fungsional struktural dan teori peranan (the role of society). Penelitian menggunakan pendekatan kualitati, dengans sampel kajian lima pondok yang berada di Kabupaten Aceh Besar dan Kabupaten Bireuen dalam wilayah Pemerintah Acheh, Indonesia. Responden seluruhnya berjumlah 165 orang, meliputi pihak dalaman dan luaran pondok. Kajian ini mendapati bahawa Pemerintah Aceh telah melakukan intervensi terhadap institusi dayah. Aplikasi intervensi tersebut diwujudkan dalam bentuk polisi dan pelbagai program yang berhubung kait dengan pembangunan, pembinaan, pengembangan dan pemerkasaan Pondok. Intervensi tersebut telah menunjukkan kesan positif terhadap perubahan dan perkembangan pendidikan Pondok. Perubahan dan perkembangan itu meliputi bidang: 1) Infrastruktur Pondok; 2) Pentadbiran dan pengurusan; 3) Kurikulum dan media pembelajaran; 4) Kualiti pendidikan guru dan pelajar pondok; dan 5) Terbentuknya jaringan kerja (networking) pondok.

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Uncontrolled Keywords: syariat Islam; pendidikan pondok; intervensi pemerintah
Subjects: 200 Religion (Agama) > 207 Misi dan Pendidikan Agama
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan > S1 Pendidikan Agama Islam
Depositing User: Mr Mujiburrahman Adnan
Date Deposited: 17 Oct 2018 05:07
Last Modified: 17 Oct 2018 05:07
URI: https://repository.ar-raniry.ac.id/id/eprint/5522

Actions (login required)

View Item
View Item