Kesan Pembelajaran Sains Berasaskan Inkuiri dalam Meningkatkan Penguasaan Konsep dan Nilai-nilai Sains Pelajar Sekolah Rendah

Misbahul Jannah, 2004038203 (2023) Kesan Pembelajaran Sains Berasaskan Inkuiri dalam Meningkatkan Penguasaan Konsep dan Nilai-nilai Sains Pelajar Sekolah Rendah. In: International Seminar on Global Education II, 24-25 Februari 2014, Universiti Kebangsaan Malaysia.

[thumbnail of Kesan Pembelajaran Sains Berasaskan Inkuiri dalam Meningkatkan Penguasaan Konsep dan Nilai-nilai Sains Pelajar Sekolah Rendah] Text (Kesan Pembelajaran Sains Berasaskan Inkuiri dalam Meningkatkan Penguasaan Konsep dan Nilai-nilai Sains Pelajar Sekolah Rendah)
Proceding internasional 2014 ok.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (3MB)

Abstract

Kajian ini bertujuan untuk mengukur dan menentukan penguasaan konsep dan nilai-nilai sains dalam
kalangan pelajar dengan menerapkan pembelajaran berasaskan inkuiri. Kajian kolaboratif ini
dijalankan menggunakan kaedah tinjauan dengan mengedarkan soal-selidik. Persampelan rawak digunakan bagi memilih sampel kajian dan lokasi sekolah. Seramai 120 orang pelajar dari Sekolah Rendah di Banda Aceh terlibat dalam kajian ini. Dapatan kajian menunjukkan penguasaan konsep pelajar berada pada tahap tinggi, manakala nilai-nilai sains pelajar pada tiga sub konstruk iaitu nilai saintifik, nilai sosial dan nilai keagamaan berada pada tahap sederhana. Ia juga menunjukkan bahawa (1) terdapat korelasi yang signifikan antara pembelajaran berasaskan inkuiri terhadap penguasaan konsep sains pelajar, (2) terdapat korelasi yang signifikan antara pembelajaran berasaskan inkuiri terhadap nilai-nilai sains dalam kalangan pelajar di Sekolah Rendah di Banda Aceh. Implikasi terhadap dapatan kajian memberi kesan terhadap pengajaran dan pembelajaran sains di bilik darjah. Oleh itu, Kajian ini mencadangkan supaya model inkuiri dapat dijadikan altematif pembelajaran sains oleh guru di sekolah rendah untuk memupuk kemahiran saintifik inkuiri pelajar supaya dapat memenuhi tenaga kerja saintifik dan berteknologi.

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Subjects: 300 Sociology and Anthropology (Sosiologi dan Antropologi) > 370 Education (Pendidikan)
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan > S1 Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah
Depositing User: Misbahul Jannah Misbah
Date Deposited: 08 May 2023 03:24
Last Modified: 08 May 2023 03:24
URI: https://repository.ar-raniry.ac.id/id/eprint/28718

Actions (login required)

View Item
View Item