Sikap Nabi Musa dalam Menghadapi Pembangkangan Umat Menurut Al-Quran

Fatimah Solihah binti Ahmad Nasir, 170303110 (2023) Sikap Nabi Musa dalam Menghadapi Pembangkangan Umat Menurut Al-Quran. Masters thesis, UIN Ar-Raniry.

[thumbnail of Sikap Nabi Musa dalam Menghadapi Pembangkangan Umat Menurut Al-Quran] Text (Sikap Nabi Musa dalam Menghadapi Pembangkangan Umat Menurut Al-Quran)
Fatimah Solihah bt Ahmad Nasir, 170303110, FUF, IAT.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (5MB)

Abstract

Penelitian ini untuk menunjukkan bagaimana memahami esensi cerita atau kisah Nabi Musa yang sangat sarat akan nasihat, hikmah, dan pelajaran. Al-Quran ada merekodkan kepelbagaian metode dakwah para Rasul yang bertindak sebagai pendakwah ke jalan Allah. Kisah Nabi Musa disebut kurang lebih tiga ratus lima puluh kali di dalam al-Quran dan kisah yang akan diteliti adalah salah satu kisah yang mengagumkan mengenai perjuangan berdakwah Nabi Musa yang diutus oleh Allah swt. Peristiwa yang diceritakan dalam al-Quran mengenai kisah Nabi Musa as. bukan sahaja banyak memberikan pelajaran tentang pendidikan akhlak bahkan dakwah beliau juga terkait dengan konteks ketauhidan. Menarik benang merah dari tipe kepemimpinan Nabi Musa sebagai seorang utusan Allah swt. yang menemban misi utamanya menegakkan ketauhidan dan membebaskan kaum Bani Israel yang tertindas dari cengkaman penguasa Firaun yang zalim. Semua peristiwa yang dialami Nabi Musa as. mulai dari kelahiran, perjuangan kepemimpinan merupakan scenario Allah swt. sebagai petunjuk yang menjadi percontohan yang akan di alami umat sesudahnya.
Nabi Musa berdakwah kepada Firaun menggunakan surah Taha ayat 44 dan ia menunjukkan efektifas dalam menggunakan kata-kata yang lembut ketika berdakwah. Itu adalah salah satu penulis menulis skripsi ini untuk menekankan bahwa menggunakan kata-kata

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: 200 Religion (Agama) > 297 Islam
200 Religion (Agama) > 297 Islam > 2X7 Filsafat dan Perkembangan
200 Religion (Agama) > 297 Islam > 2X7 Filsafat dan Perkembangan > 2X7.1 Filsafat
200 Religion (Agama) > 297 Islam > 2X9 Sejarah Islam dan Biografi
Divisions: Fakultas Ushuluddin dan Filsafat > S1 Ilmu Al-Quran dan Tafsir
Depositing User: Fatimah Solihah Bt Ahmad Nasir Solihah
Date Deposited: 30 May 2023 02:57
Last Modified: 30 May 2023 02:57
URI: https://repository.ar-raniry.ac.id/id/eprint/29349

Actions (login required)

View Item
View Item