Turnitin: Epistrokasi dalam Wacana Politik Al-Ghazali dan Brennan

Lukman Hakim, 197506241999031001 (2023) Turnitin: Epistrokasi dalam Wacana Politik Al-Ghazali dan Brennan. Jurnal Islamiyyat.

[thumbnail of Turnitin: Epistokrasi dalam Wacana Politik Al-Ghazali dan Brennan] Text (Turnitin: Epistokrasi dalam Wacana Politik Al-Ghazali dan Brennan)
Epistokrasi dalam Wacana Politik Al-Ghazali dan Brennan.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (3MB)

Abstract

Epistokrasi adalah satu falsafah politik yang mempercayai bahawa golongan cerdik pandai sewajarnya memerintah negara bukannya diserahkan kepada sistem yang terbuka seperti diamalkan dalam sistem demokrasi. Al-Ghazali dan Brennan adalah antara ahli falsafah yang mempelopori falsafah tersebut yang dilihat berlainan dengan arus perkembangan semasa terutama sistem demokrasi. Ciri-ciri epistokrasi yang diperkenalkan al-Ghazali meliputi pemilihan pemimpin yang tertutup kepada yang terbaik sahaja, yang mempunyai nilai-nilai positif yang datang dari dalaman dan luaran individu, pengkhususan kepada etnik Quraisy dan pemimpin yang ditentukan oleh ahl al-syawkah. Brennan juga menepati dengan prinsip pemilihan yang dikemukakan oleh al-Ghazali seperti menghadkan pemilihan kepada mereka yang yang pintar dan kompeten, berdasarkan ciri demografik yang khusus dan sistem pemilihan pemimpin dengan sistem lebih bersifat tertutup. Walau bagaimanapun, penekanan epistokrasi al-Ghazali lebih kepada yang berunsurkan teokrasi yang memasukkan unsur ketuhanan dalam falsafahnya.
Kata kunci: Epsitokrasi; Demokrasi; ahl al-syawkah; al-Ghazali; Brennan

Item Type: Article
Subjects: 200 Religion (Agama) > 206 Tokoh dan Organisasi
200 Religion (Agama) > 297 Islam > 2X7 Filsafat dan Perkembangan
200 Religion (Agama) > 297 Islam > 2X7 Filsafat dan Perkembangan > 2X7.4 Pemurnian dan Pembaharuan Pemikiran > 2X7.42 Pembaharuan dan Pemikiran dalam Islam
Divisions: Fakultas Ushuluddin dan Filsafat > S1 Ilmu Aqidah
Depositing User: Lukman Hakim
Date Deposited: 15 Jun 2023 03:38
Last Modified: 15 Jun 2023 03:38
URI: https://repository.ar-raniry.ac.id/id/eprint/29812

Actions (login required)

View Item
View Item