Tathbiiqu Alkitaab Thariiqah At-Tamyiz li Tarqiyati Qudrati Ath-Thalabati fii At-Tashrifat Dirasah Tajribiyyah lii Al-Fashli Al-Awwal bi Ma’had Jabal Rahmah Tapaktuan

Barmawi, 221324117 (2018) Tathbiiqu Alkitaab Thariiqah At-Tamyiz li Tarqiyati Qudrati Ath-Thalabati fii At-Tashrifat Dirasah Tajribiyyah lii Al-Fashli Al-Awwal bi Ma’had Jabal Rahmah Tapaktuan. Skripsi thesis, UIN Ar-Raniry Banda Aceh.

[thumbnail of Membahas tentang Penerapan Thariiqah At-Tamyiz]
Preview
Text (Membahas tentang Penerapan Thariiqah At-Tamyiz)
Barmawi.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.

Download (6MB) | Preview
[thumbnail of Membahas tentang Penerapan Thariiqah At-Tamyiz]
Preview
Text (Membahas tentang Penerapan Thariiqah At-Tamyiz)
Form B dan Form D.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.

Download (233kB) | Preview

Abstract

Obviously most of the students at Dayah Jabal Rahmah Tapaktuan are difficult in tashrif wich was known from the observation wich was conducted already. First, the researcher found that the students are weak in tashrif the Fi’il Shahih. Based on this case, the researcher inisiated to do research about The Application of Tamyiz Methode Kitab to increase student’s ability in Tashrif the Fi’il Shahih, Experimental Research for Students at Dayah Jabal Rahmah Tapaktuan. The purpose of this research is to find out students motivation in learning tashrif and using it in sentence, and also to find out the effectivityof tamyiz method in increasing student’s ability to tashrif and use it in sentence. The research methodology of this research is experiment (pre-experiment design). Furthermore, the instrument of this research are test and observation. More over, the population of this research is all of the student at Jabal Rahmah and the sample is the male students in the first grade wich are 20 students in total. The results of this research wich was found by the researcher was that the teacher’s ability is very good at applying tamyiz method in tashrif lesson, the score of observation was about 82,12% and the student’s activity in tashrif teaching learning process with tamyiz method are also good wich was known from the score of observation that was about 72,42 % (students). This applying tamyiz method in learnig tashrif is also effective wich was provet by the result of T-test wich is bigger than T-table. It shows the hypothesis O (Ho) rejected and the alternative hypothesis (Ha) accepted. To sump up Tamyiz method could be used in tashrif lesson for the first grade male students at Dayah Jabal Rahmah Tapaktuan.

Pada kenyataannya sebagian besar santri Dayah Jabal Rahmah Tapaktuan kesulitan dalam bertashrif, dan dari observasi tersebut permasalahan pertama yang peneliti dapatkan bahwa mereka lemah dalam mentashrifkan fiil yang shahih. Berdasarkan dari kasus ini, peneliti bernisiatif untuk meneliti tentang “Penerapan Kitab Metode Tamyiz untuk Meningkatkan Kemampuan Santri dalam Mentasrifkankan Fi’il Shahih, Penelitian Eksperimen Santri Dayah Jabal Rahmah Tapaktuan”. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui dorongan siswa dalam mempelajari tashrif dan menerapkannya dalam kalimat, juga untuk mengetahui efektifitas metode Tamyiz dalam meningkatkan kemampuan siswa untuk bertashrif dan menerapkannya dalam kalimat. Metode penelitian yang digunakan adalah metode Eksperimen (pre-Experimental Design). Sedangkan intsrumen penelitian adalah observasi dan tes. Adapun populasi, yaitu seluruh santri Jabal Rahmah dan sampel penelitian, santri kelas I untuk santriwan yang berjumlah 20 santri. Hasil penelitian adalah kemampuan guru sangat baik pada penerapan metode tamyiz dalam pembelajaran tasrif, sebagaimana nilai observasi yang mencapai 82,14% dan kegiatan siswa dalam proses pembelajaran tashrif dengan menerapkan metode tamyiz juga baik sebagaimana nilai observasi yang mencapai 71,42% (siswa), sedangkan penerapan metode tamyiz dalam belajar tasrif juga efektif, dibuktikan dengan hasil T-test lebih besar dari pada T-tabel, yang menunjukkan bahwa Hipotesa nol (Ho) ditolak dan Hipotesa Alternatif (Ha) diterima. Jadi, metode tamyiz dapat digunakan dalam pembelajaran tasrif untuk santriwan satu Dayah Jabal Rahmah Tapaktuan.

Item Type: Thesis (Skripsi)
Additional Information: Pembimbing : 1. Drs. Usman Husen M.Ag. 2. Drs. Asyraf Muzaffar, M.Ed
Uncontrolled Keywords: Alkitaab Thariiqah At-Tamyiz, At-Tashrifat, Sharfu
Subjects: 200 Religion (Agama) > 297 Islam > 2X7 Filsafat dan Perkembangan > 2X7.3 Pendidikan > 2X7.31 Metoda dan Sistem Pendidikan
Divisions: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan > S1 Pendidikan Bahasa Arab
Depositing User: Barmawi Ali Hasyimi
Date Deposited: 09 Jan 2019 02:58
Last Modified: 09 Jan 2019 02:58
URI: https://repository.ar-raniry.ac.id/id/eprint/6166

Actions (login required)

View Item
View Item