Hubungan Religiositi, Penaakulan moral, dan Penghayatan nilai murni, terhadap tingkah laku prososial dalam Kalangan Pelajar Banda Aceh, Indonesia.

Safrilsyah, 2020047001 (2018) Hubungan Religiositi, Penaakulan moral, dan Penghayatan nilai murni, terhadap tingkah laku prososial dalam Kalangan Pelajar Banda Aceh, Indonesia. Doctoral thesis, Universitas Utara Malaysia.

[thumbnail of Desertaasi Doctoral bidang Psikologi Moral di Universitas Utara Malaysia pada tahun 2018]
Preview
Text (Desertaasi Doctoral bidang Psikologi Moral di Universitas Utara Malaysia pada tahun 2018)
GABUNGAN DESERTASI.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.

Download (5MB) | Preview

Abstract

Abstrak

Tujuan kajian ini adalah untuk menetukan perkaitan religiositi, penaakulan moral, dan penghayatan nilai murni, dengan tingkah laku prososial. Kajian ini juga telah menerokai hubungan antara faktor latar pelajar dengan tingkah laku prososial remaja. Sampel kajian terdiri daripada 649 pelajar daripada lapan buah Sekolah Menengah Atas di Banda Aceh. Sampel telah dipilih menggunakan tehnik persampelan kelompok pelbagai peringkat. Data dikumpulkan dengan menggunakan soal selidik. Dalam kajian ini, religiositi telah diukur dengan menggunakan mengunakan Skala Penghayatan Pendidikan Islam Pelajar Menengah (SPPIP-M)SPPIM-R dari Azma (2006), penaakulan Moral telah diukur dengan Ujian Pengecaman Skema Taakulan Akhlak (UPSTA) (Aswati Hamzah, 2007), penghayatan nilai murni telah diukur dengan menggunakan mengunakan penghayatan nilai-nilai murni (Mohamad Khairi Othman, 2011), dan tingkah laku Prososial telah diukur dengan menggunakan mengunakan skala Prosocial Tendencies Measure (PTM) yang dibina oleh Carlo (2010). Sejumlah 649 orang pelajar sekolah menengah agama dan umum di Banda Aceh, Indonesia telah terlibat dalam kajian ini. Data kuantitatif dianalisis melalui program Statistical Package for Social Science (SPSS). Ujian pelbagai varians (multivariate test) termasuk analisis statistik faktor konfirmatori, korelasi pearson dan regresi berganda juga diaplikasi dalam kajian ini. Dapatan menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara religiositi, penaakulan moral dan penghayatan nilai murni dengan tingkah laku prososial pelajar sekolah menengah di Banda Aceh. Malah dapatan ini juga menunjukkan wujudnya hubungan yang positif dan signifikan di antara masing-masing demensi angkubah utama (religiositi, penaakulan moral dan penghayatan nilai murni) dan tingkah laku prososial. Di samping itu, dapatan juga membuktikan penghayatan nilai murni bertindak sebagai mediator separa terhadap hubungan antara religiositi dan tingkah laku prososial pelajar. Kesimpulannya, kajian ini menunjukkan tahap religiositi, penaakulan moral dan penghayatan nilai murni mempengaruhi tingkah laku prososial pelajar sekolah menengah di Banda Aceh. Tambahan lagi, penghayatan nilai murni juga dilihat sebagai mediator penting untuk meningkatkan amalah religiositi sebagai asas pembentukan tingkah laku prososial pelajar.
Kata kunci: Religiositi, Penaakulan Moral, Nilai Murni, Tingkah Laku Prososial

Item Type: Thesis (Doctoral)
Subjects: 100 Philosophy and Psychology > 150 Psychology (Psikologi/Ilmu Jiwa) > 155 Psikologi direferen dan Pengembangan > 155.2 Psikologi Individu
Divisions: Fakultas Psikologi > S1 Psikologi
Depositing User: safrilsyah safrilsyah
Date Deposited: 19 Jun 2020 03:51
Last Modified: 19 Jun 2020 03:51
URI: https://repository.ar-raniry.ac.id/id/eprint/11992

Actions (login required)

View Item
View Item