Zahratul Mulia, 201003065 (2024) تطوير كتاب دروس اللّغة العربيّة بوسيلة الأفلام المتحرّكة (دراسة البحث والتطوير بـــــ MTs IT Nurul Bayaan (بندا أتشية. Masters thesis, UIN AR RANIRY BANDA ACEH.
![[thumbnail of Pengembangan, Buku Durusul Lughah Al Arabiyah, Media Film Animasi]](https://repository.ar-raniry.ac.id/style/images/fileicons/text.png)
Zahratul Mulia 201003065 Pasca PBA.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.
Download (4MB)
![[thumbnail of Pengembangan, Buku Durusul Lughah Al Arabiyah, Media Film Animasi]](https://repository.ar-raniry.ac.id/style/images/fileicons/text.png)
Zahratul Mulia 201003065 PBA.pdf - Published Version
Available under License Creative Commons Attribution.
Download (1MB)
Abstract
ABSTRACT
The researcher observed that MTs IT Nurul Bayaan studying Arabic used the medium with the help of projector, computer and television which could help them to be able to improve the students’ ability to understand the meanings of vocabulary. Based on the results of the interview, they also mentioned that they need animated films, to facilitate learning and reinforce concepts in the minds of the students. The research method that the researcher used is the research and development method based on the (sugiyono) model, which contains ten steps. Data analysis using qualitative analysis, quantitative analysis, and the use of the program “SPSS Statistic 20” and the results of the research indicate that the production is certified by the expert, which is that developing the book of Arabic language lessons using the medium of animated films is attractive and worthy of being used as an educational means in teaching the Arabic language, and the result of the experiment indicates that achieving Test (7.165) and the significance level (sig) is (0.000). This indicates that the alternative hypothesis (Ha): is accepted and the null hypothesis: (Ho) is rejected. This indicates that using the animated film method is effective in improving the students’ results. In learning the Arabic language.
ABSTRAK
Peneliti mengamati bahwa MTs IT Nurul Bayaan yang mempelajari bahasa Arab menggunakan media dengan bantuan proyektor, komputer dan televisi yang dapat membantu mereka untuk dapat meningkatkan kemampuan siswa dalam memahami makna kosa kata. Berdasarkan hasil wawancara mereka juga menyebutkan bahwa mereka membutuhkan film animasi, untuk memudahkan pembelajaran dan memperkuat konsep di benak siswa. Metode penelitian yang peneliti gunakan adalah metode penelitian dan pengembangan berdasarkan model (sugiyono), yang memuat sepuluh langkah. Analisis data menggunakan analisis kualitatif, analisis kuantitatif, dan penggunaan program “SPSS Statistic 20” dan hasil penelitian menunjukkan bahwa produksinya disertifikasi oleh ahlinya yaitu mengembangkan buku pelajaran bahasa Arab dengan menggunakan media film animasi menarik dan layak digunakan sebagai sarana pendidikan dalam pengajaran bahasa Arab, dan hasil percobaan menunjukkan bahwa mencapai Uji (7,165) dan tingkat signifikansi (sig) adalah (0,000). Hal ini menunjukkan bahwa hipotesis alternatif (Ha): diterima dan hipotesis nol: (Ho) ditolak. Hal ini menunjukkan bahwa penggunaan metode film animasi efektif dalam meningkatkan hasil belajar siswa. Dalam mempelajari bahasa Arab.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Subjects: | 400 Languages (Bahasa) 400 Languages (Bahasa) > 490 Other Languages (Bahasa-bahasa Lain) |
Divisions: | Program Pascasarjana > S2 Pendidikan Bahasa Arab |
Depositing User: | Zahratul Mulia |
Date Deposited: | 08 May 2025 04:33 |
Last Modified: | 08 May 2025 04:33 |
URI: | https://repository.ar-raniry.ac.id/id/eprint/45474 |